Alternatieve dag- en tijdsbesteding

  • Naschoolse (sport-)activiteiten 

‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ (AJB) is een preventieve gedragsinterventie die ingezet kan worden op scholen. AJB biedt naschoolse (sport-)activiteiten aan voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs en voor het voortgezet onderwijs. Hiermee biedt AJB een veilige en positieve gestructureerde vrijetijdsbesteding. De school die gebruik wil maken van het aanbod heeft alleen een faciliterende rol in de vorm van het aanbieden van een sportlocatie, zoals de eigen gymzaal. Mocht dit niet tot de mogelijkheden behoren dan is AJB zelfs bereidt om in de directe omgeving een (sport-)locatie te regelen, bijvoorbeeld bij een sportvereniging in de buurt. Met het sportaanbod ontzorgt AJB dat een school na schooltijd een programma dient samen te stellen die bijdraagt aan de weg naar volwassenheid.

Tijdsindicatie: Afhankelijk van de wekelijkse beschikbaarheid van AJB; kan in overleg worden afgestemd.

Bij interesse kunt u zich aanmelden via: @email 

Digitale veiligheid/cyber

  • Online Veiligheid/gedrag online

Leerlingen leren dat je online vaak makkelijker ‘te ver gaat’ dan in een gewoon gesprek. Leerlingen krijgen inzicht in de digitale wereld en welke gevolgen misbruik kan hebben voor alle betrokkenen. Leerlingen leren hoe zij kunnen voorkomen dat ze in een strafbare situatie terecht komen.

In de voorlichting gaan we met de leerlingen uitzoeken wanneer iets op internet strafbaar is. Dit doen we door een aantal waargebeurde verhalen te analyseren. De leerlingen bespreken met elkaar wat er is gebeurd, of er een strafbaar feit is gepleegd, wie het slachtoffer is en of de dader een straf verdient

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Online fraude en cybercriminaliteit

Jongeren kunnen makkelijk in de verleiding komen om snel geld te verdienen en mee te werken aan online fraude. In de les willen we leerlingen bewust maken van de risico s van online fraude en cybercriminaliteit. Wat mag je online wel en niet doen? We gaan in op de gevolgen voor slachtoffers, daders en de omgeving, We helpen de leerlingen om online fraude en cybercrime te herkennen en voorkomen. In de voorlichting wordt in gegaan op de volgende onderwerpen van online fraude en cybercriminaliteit:

  • Geldezels
  • Identiteitsfraude
  • Aan- en verkoopfraude

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Grensoverschrijdend gedrag (seksualiteit en jeugdcriminaliteit)

  • Jeugdcriminaliteit

Jongeren kunnen sterk uiteenlopende redenen hebben om over de schreef te gaan. Stoer doen, verveling en boosheid zijn veelgenoemde redenen voor jongeren om strafbare feiten te plegen. Het doel van de voorlichting Jeugdcriminaliteit is om leerlingen bewust te maken van de gevolgen van crimineel gedrag voor daders én slachtoffers.

Tijdsindicatie: 1 lesuur 

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Omgaan met verleidingen

  • Sexting Education

Tijdens de les Sexting Education leren de leerlingen het verschil tussen sexting en ongewenste sexting. Door dit onderscheid duidelijk te maken willen we victim blaming tegengaan en jongeren leren dat het ongevraagd doorsturen van naaktfoto’s en filmpjes niet oké en zelfs strafbaar is. Het doel van de voorlichting is om jongeren te stimuleren weloverwogen keuzes te maken over hun online gedrag, door hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen. Dit geldt voor potentiële slachtoffers en daders van ongewenste sexting, maar ook voor ‘toekijkers’. Want wat doe je als je klasgenoot ineens op een naaktfoto staat die breed wordt gedeeld? Hoe kun je dat stoppen en hoe steun je het slachtoffer?

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Tolerantie en Respect

In deze les leren jongeren over het belang van tolerant en respectvol gedrag en hoe zij met elkaar om kunnen gaan. We geven informatie over de regels van de wet en de gevolgen van wetsovertreding. Samen onderzoeken en reflecteren we hun gedrag aan de hand van casuïstiek. Jongeren leren hoe belangrijk tolerant en respectvol gedrag is in hun omgeving, online en op straat.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Agressie regulatie Training (ART)

Een multimodale cognitieve gedragstherapeutische interventie die deelnemers op een andere manier leert te reageren dan met agressief gedrag in situaties waarin ze boos worden. Het gaat om een verbeterde zelfcontrole in situaties die boosheid oproepen, met pro sociaal gedrag in plaats van agressief gedrag. Dit is een coaching traject voor docenten; hierna worden deze lessen gegeven aan de leerlingen.

Tijdsindicatie: traject leerlingen 10 weken

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Wapens en jongeren

  • Geweld en wapenbezit

Hoewel wapens verboden zijn, komen wapenbezit, geweld en steekincidenten onder jongeren steeds vaker voor. Om deze zorgelijke trend tegen te gaan, geeft Halt voorlichtingen waar wordt ingezoomd op de risico's en gevolgen van wapenbezit. Leerlingen worden in deze les bewust gemaakt van de strafrechtelijk gevolgen van wapenbezit en-gebruik. Belangrijk is dat jongeren na deze les beseffen dat wapenbezit niet normaal is en dat ze niet alles moeten geloven wat er op sociale media te zien is.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Weerbaarheid en groepsdruk

  • Invloed van de groep

Opgroeiende jongeren zijn gevoelig voor groepsinvloed. Ze zoeken steun bij leeftijdsgenoten en willen graag bij een groep horen. Jongeren hebben vaak geen idee wat de gevolgen van hun gedrag zijn voor zichzelf, maar ook voor anderen in hun omgeving. In de voorlichting zoeken we met de leerlingen uit wat invloed van de groep betekent en hoe ze hiermee kunnen omgaan.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Geldezels

Criminelen ronselen steeds vaker jongeren om illegaal verkregen geld wit te wassen of illegale geldtransacties uit te voeren. De jongeren dienen hierbij als geldezel. Een geldezel sluist via zijn eigen bankrekening geld door van criminelen en krijgt daar een vergoeding voor. Jongeren worden geronseld met een verhaal dat ze op een makkelijke manier geld kunnen verdienen. Vaak gebeurt dit via sociale media of via contact op schoolpleinen. Een jongere die zich inzet als geldezel, pleegt een strafbaar feit en kan daarom naar Halt worden verwezen. Jongeren hebben niet altijd door wat de gevolgen hiervan zijn. Halt heeft daarom een voorlichting ontwikkeld over geldezels voor het MBO.

In de voorlichting is er aandacht voor de gevolgen van geldezelschap voor de jongere, het slachtoffer en de maatschappij. Jongeren leren risicovolle situaties herkennen met behulp van casussen. Er worden handelingsperspectieven aangereikt zodat jongeren weten hoe zij zich weerbaar kunnen maken voor het worden van een geldezel. Daarnaast leren jongeren wat ze kunnen doen als zij toch als geldezel zijn ingezet. Het is een interactieve les waarbij ruimte is voor input vanuit de groep, onder andere bij het bedenken van tips hoe je kan proberen te voorkomen dat je een geldezel wordt en kunt handelen in moeilijke situaties.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • EPJO; Bewustwording: Politie en een ex- gedetineerde voor de klas

Het Educatief Programma Jongeren (EPJO) is een interactief lesprogramma ontwikkeld door de politie en de Peter Faber Stichting voor de leerlingen van groepen 8 basisschool en voortgezet onderwijs. Het programma is gericht op misdaadpreventie en laat politie, andere rolmodellen en zelfs ex-gedetineerden voor de klas in gesprek gaan met de leerlingen.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Het aanmeldformulier treft u hier aan. 

Omgaan met verleidingen

  • Ondermijning 'De kosten van snel geld verdienen'

In deze les staat de dialoog over het onderwerp centraal. De les start met een experiment waarin de leerlingen zien en ervaren hoe gemakkelijk je geronseld kunt worden. Daarna bekijken en bespreken we met de klas een stuk van de film ZICHT – een film over jongeren in de georganiseerde criminaliteit – en leggen we de leerlingen een aantal stellingen voor waar zij met hun telefoon anoniem antwoord op kunnen geven.

Via interactieve stellingen, een video en praktische opdrachten leren jongeren over de risico’s en gevaren van ondermijnende criminaliteit en krijgen zij handvatten toegereikt om zich hier weerbaar tegen op te stellen. We sluiten de les af met preventieve tips en handelingsperspectieven.

Tijdsindicatie: 1 lesuur 

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Radicalisering

  • Radicalisering In de klas:  Oefenen met serious game Botsende Ideeën

Meningen mogen verschillen, zeker in het klaslokaal. Maar wat als die meningen extreem worden, of als leerlingen lijnrecht tegenover elkaar staan? De gemeente Rotterdam heeft de serious game Botsende Ideeën ontwikkeld. Met deze interactieve game leren docenten hoe zij hierover met leerlingen in gesprek kunnen gaan. Toegang tot de serious game krijg je met een vouchercode, die je (kosteloos) kunt aanvragen via @email.