Grensoverschrijdend gedrag (seksualiteit en jeugdcriminaliteit)

  • Jeugdcriminaliteit

Jongeren kunnen sterk uiteenlopende redenen hebben om over de schreef te gaan. Stoer doen, verveling en boosheid zijn veelgenoemde redenen voor jongeren om strafbare feiten te plegen. Het doel van de voorlichting Jeugdcriminaliteit is om leerlingen bewust te maken van de gevolgen van crimineel gedrag voor daders én slachtoffers.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Digitale veiligheid/cyber

  • Hackshield

HackShield in de klas bestaat uit acht quests die klassikaal op het Digibord gespeeld kunnen worden. De klassenquests zijn online te spelen, je hoeft niets te downloaden of installeren.
Je kunt de quests op elk gewenst moment spelen en herhalen. Indien gewenst kun je ook gebruik maken van de jaarplanning die we hebben opgesteld.. 

Aanmelden kan via de website.

  • Online fraude en cybercriminaliteit

Jongeren kunnen makkelijk in de verleiding komen om snel geld te verdienen en mee te werken aan online fraude. In de les willen we leerlingen bewust maken van de risico s van online fraude en cybercriminaliteit. Wat mag je online wel en niet doen? We gaan in op de gevolgen voor slachtoffers, daders en de omgeving, We helpen de leerlingen om online fraude en cybercrime te herkennen en voorkomen. In de voorlichting wordt in gegaan op de volgende onderwerpen van online fraude en cybercriminaliteit:

  • Geldezels
  • Identiteitsfraude
  • Aan- en verkoopfraude

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Online Veiligheid/gedrag online

Leerlingen leren dat je online vaak makkelijker ‘te ver gaat’ dan in een gewoon gesprek. Leerlingen krijgen inzicht in de digitale wereld en welke gevolgen misbruik kan hebben voor alle betrokkenen. Leerlingen leren hoe zij kunnen voorkomen dat ze in een strafbare situatie terecht komen.

In de voorlichting gaan we met de leerlingen uitzoeken wanneer iets op internet strafbaar is. Dit doen we door een aantal waargebeurde verhalen te analyseren. De leerlingen bespreken met elkaar wat er is gebeurd, of er een strafbaar feit is gepleegd, wie het slachtoffer is en of de dader een straf verdient

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Wapens en jongeren

  • Geweld en wapenbezit

Hoewel wapens verboden zijn, komen wapenbezit, geweld en steekincidenten onder jongeren steeds vaker voor. Om deze zorgelijke trend tegen te gaan, geeft Halt voorlichtingen waar wordt ingezoomd op de risico's en gevolgen van wapenbezit. Leerlingen worden in deze les bewust gemaakt van de strafrechtelijk gevolgen van wapenbezit en-gebruik. Belangrijk is dat jongeren na deze les beseffen dat wapenbezit niet normaal is en dat ze niet alles moeten geloven wat er op sociale media te zien is.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Weerbaarheid en groepsdruk

  • Invloed van de groep

Opgroeiende jongeren zijn gevoelig voor groepsinvloed. Ze zoeken steun bij leeftijdsgenoten en willen graag bij een groep horen. Jongeren hebben vaak geen idee wat de gevolgen van hun gedrag zijn voor zichzelf, maar ook voor anderen in hun omgeving. In de voorlichting zoeken we met de leerlingen uit wat invloed van de groep betekent en hoe ze hiermee kunnen omgaan.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • EPJO; Bewustwording: Politie en een ex- gedetineerde voor de klas

Het Educatief Programma Jongeren (EPJO) is een interactief lesprogramma ontwikkeld door de politie en de Peter Faber Stichting voor de leerlingen van groepen 8 basisschool en voortgezet onderwijs. Het programma is gericht op misdaadpreventie en laat politie, andere rolmodellen en zelfs ex-gedetineerden voor de klas in gesprek gaan met de leerlingen.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Het aanmeldformulier treft u hier aan. 

Omgaan met verleidingen

  • Ondermijning 'De kosten van snel geld verdienen'

In deze les staat de dialoog over het onderwerp centraal. De les start met een experiment waarin de leerlingen zien en ervaren hoe gemakkelijk je geronseld kunt worden. Daarna bekijken en bespreken we met de klas een stuk van de film ZICHT – een film over jongeren in de georganiseerde criminaliteit – en leggen we de leerlingen een aantal stellingen voor waar zij met hun telefoon anoniem antwoord op kunnen geven.

Via interactieve stellingen, een video en praktische opdrachten leren jongeren over de risico’s en gevaren van ondermijnende criminaliteit en krijgen zij handvatten toegereikt om zich hier weerbaar tegen op te stellen. We sluiten de les af met preventieve tips en handelingsperspectieven.

Tijdsindicatie: 1 lesuur 

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Sexting Education

Tijdens de les Sexting Education leren de leerlingen het verschil tussen sexting en ongewenste sexting. Door dit onderscheid duidelijk te maken willen we victim blaming tegengaan en jongeren leren dat het ongevraagd doorsturen van naaktfoto’s en filmpjes niet oké en zelfs strafbaar is. Het doel van de voorlichting is om jongeren te stimuleren weloverwogen keuzes te maken over hun online gedrag, door hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen. Dit geldt voor potentiële slachtoffers en daders van ongewenste sexting, maar ook voor ‘toekijkers’. Want wat doe je als je klasgenoot ineens op een naaktfoto staat die breed wordt gedeeld? Hoe kun je dat stoppen en hoe steun je het slachtoffer?

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Snelle euro's hebben een prijs

Leerlingen leren hoe georganiseerde criminaliteit eruit kan zien en leren wat gevaren en gevolgen zijn voor henzelf en hun omgeving. Ook leren ze bij wie ze terecht kunnen wanneer ze signalen zien of zich zorgen maken.

Dit doen we aan de hand van praktijkvoorbeelden, maar vooral ook door vragen te stellen die betrekking hebben op de leefwereld van kinderen. Wat zie je bij jou in de buurt? Waar maak jij je zorgen om? Ook oefenen we met een rollenspel hoe leerlingen "nee" kunnen zeggen wanneer zij onder druk gezet worden om iets te doen wat mogelijk te maken heeft met georganiseerde criminaliteit.

Tijdsindicatie: 2 lesuren

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • Tolerantie en Respect

In deze les leren jongeren over het belang van tolerant en respectvol gedrag en hoe zij met elkaar om kunnen gaan. We geven informatie over de regels van de wet en de gevolgen van wetsovertreding. Samen onderzoeken en reflecteren we hun gedrag aan de hand van casuïstiek. Jongeren leren hoe belangrijk tolerant en respectvol gedrag is in hun omgeving, online en op straat.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email