Alternatieve dag- en tijdsbesteding

  • Naschoolse (sport-)activiteiten 

‘Alleen jij bepaalt wie je bent’ (AJB) is een preventieve gedragsinterventie die ingezet kan worden op scholen. AJB biedt naschoolse (sport-)activiteiten aan voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs en voor het voortgezet onderwijs. Hiermee biedt AJB een veilige en positieve gestructureerde vrijetijdsbesteding. De school die gebruik wil maken van het aanbod heeft alleen een faciliterende rol in de vorm van het aanbieden van een sportlocatie, zoals de eigen gymzaal. Mocht dit niet tot de mogelijkheden behoren dan is AJB zelfs bereidt om in de directe omgeving een (sport-)locatie te regelen, bijvoorbeeld bij een sportvereniging in de buurt. Met het sportaanbod ontzorgt AJB dat een school na schooltijd een programma dient samen te stellen die bijdraagt aan de weg naar volwassenheid.

Tijdsindicatie: Afhankelijk van de wekelijkse beschikbaarheid van AJB; kan in overleg worden afgestemd.

Bij interesse kunt u zich aanmelden via: @email 

Digitale veiligheid/cyber

  • Hackshield

HackShield in de klas bestaat uit acht quests die klassikaal op het Digibord gespeeld kunnen worden. De klassenquests zijn online te spelen, je hoeft niets te downloaden of installeren.
Je kunt de quests op elk gewenst moment spelen en herhalen. Indien gewenst kun je ook gebruik maken van de jaarplanning die we hebben opgesteld.. 

Aanmelden kan via de website.

  • Online Veiligheid/gedrag online

Leerlingen leren dat je online vaak makkelijker ‘te ver gaat’ dan in een gewoon gesprek. Leerlingen krijgen inzicht in de digitale wereld en welke gevolgen misbruik kan hebben voor alle betrokkenen. Leerlingen leren hoe zij kunnen voorkomen dat ze in een strafbare situatie terecht komen.

In de voorlichting gaan we met de leerlingen uitzoeken wanneer iets op internet strafbaar is. Dit doen we door een aantal waargebeurde verhalen te analyseren. De leerlingen bespreken met elkaar wat er is gebeurd, of er een strafbaar feit is gepleegd, wie het slachtoffer is en of de dader een straf verdient.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Grensoverschrijdend gedrag (seksualiteit en jeugdcriminaliteit)

  • Jeugdcriminaliteit

Jongeren kunnen sterk uiteenlopende redenen hebben om over de schreef te gaan. Stoer doen, verveling en boosheid zijn veelgenoemde redenen voor jongeren om strafbare feiten te plegen. Het doel van de voorlichting Jeugdcriminaliteit is om leerlingen bewust te maken van de gevolgen van crimineel gedrag voor daders én slachtoffers.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Wapens en jongeren

  • Geweld en wapenbezit

Hoewel wapens verboden zijn, komen wapenbezit, geweld en steekincidenten onder jongeren steeds vaker voor. Om deze zorgelijke trend tegen te gaan, geeft Halt voorlichtingen waar wordt ingezoomd op de risico's en gevolgen van wapenbezit. Leerlingen worden in deze les bewust gemaakt van de strafrechtelijk gevolgen van wapenbezit en-gebruik. Belangrijk is dat jongeren na deze les beseffen dat wapenbezit niet normaal is en dat ze niet alles moeten geloven wat er op sociale media te zien is.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Weerbaarheid en groepsdruk

  • Invloed van de groep

Opgroeiende jongeren zijn gevoelig voor groepsinvloed. Ze zoeken steun bij leeftijdsgenoten en willen graag bij een groep horen. Jongeren hebben vaak geen idee wat de gevolgen van hun gedrag zijn voor zichzelf, maar ook voor anderen in hun omgeving. In de voorlichting zoeken we met de leerlingen uit wat invloed van de groep betekent en hoe ze hiermee kunnen omgaan.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

  • EPJO; Bewustwording: Politie en een ex- gedetineerde voor de klas

Het Educatief Programma Jongeren (EPJO) is een interactief lesprogramma ontwikkeld door de politie en de Peter Faber Stichting voor de leerlingen van groepen 8 basisschool en voortgezet onderwijs. Het programma is gericht op misdaadpreventie en laat politie, andere rolmodellen en zelfs ex-gedetineerden voor de klas in gesprek gaan met de leerlingen.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Het aanmeldformulier treft u hier aan. 

Omgaan met verleidingen

  • Snelle euro's hebben een prijs

Leerlingen leren hoe georganiseerde criminaliteit eruit kan zien en leren wat gevaren en gevolgen zijn voor henzelf en hun omgeving. Ook leren ze bij wie ze terecht kunnen wanneer ze signalen zien of zich zorgen maken.

Dit doen we aan de hand van praktijkvoorbeelden, maar vooral ook door vragen te stellen die betrekking hebben op de leefwereld van kinderen. Wat zie je bij jou in de buurt? Waar maak jij je zorgen om? Ook oefenen we met een rollenspel hoe leerlingen "nee" kunnen zeggen wanneer zij onder druk gezet worden om iets te doen wat mogelijk te maken heeft met georganiseerde criminaliteit.

Tijdsindicatie: 2 lesuren

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email