Bij grootschalige evenementen is de inzet van professionele beveiliging noodzakelijk. In het verkennende overleg met de organisatie, diensten en gemeente bepalen we of het noodzakelijk is voor uw evenement en hoeveel. Beveiligingsorganisaties moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • Beveiligingsorganisaties moeten betrouwbaar personeel in dienst hebben (Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus).
  • Beveiligingsorganisaties zijn verplicht om hun werkzaamheden af te stemmen met de politie en te zorgen voor een duidelijke presentatie van de activiteiten aan opdrachtgevers en burgers.
  • Beveiligingsorganisaties moeten in het bezit te zijn van een vergunning van het Ministerie van Justitie.

Beveiligers moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Er mogen geen schadelijke feiten bestaan uit het verleden die van invloed kunnen zijn op zijn/haar functie.
  • Zij moeten een legitimatiebewijs hebben dat is uitgereikt door de korpschef van de regio waar zijn werkgever is gevestigd.
  • Zij moeten in het bezit te zijn van een vereist diploma.

Vóór de start van de beveiligingswerkzaamheden moet de beveiligingsorganisatie de korpschef van de politie schriftelijk informeren over:

  • Het evenement dat zij gaan beveiligen
  • De naam van het beveiligingsbedrijf
  • De aard, omvang en duur van de werkzaamheden
  • De persoonsgegevens van de beveiligers die de beveiligingswerkzaamheden uitvoeren met het daarbij behorende pasnummer

De brief kunt u sturen naar: Politie Rotterdam, Team Korpscheftaken, Veilingweg 66, 3034 KB, Rotterdam.

Sfeerbeheerders

Het inzetten van gecertificeerd beveiligingspersoneel is kostbaar. Voor het signaleren van onraad en ter preventie van ongeregeldheden is het daarom toegestaan bij grotere evenementen met vrijwilligers te werken of eigen werknemers in te zetten. Deze personen hebben een signalerende functie en zijn ‘sfeerbeheerders.’ Ze mogen géén beveiligingswerk doen en mogen zich ook niet opstellen als beveiligers (als u dit toch toestaat kunt u hiervoor een boete krijgen). Sfeerbeheerders moeten bij incidenten zo snel mogelijk contact opnemen met aanwezige gecertificeerde beveiligers of de politie.

Sfeerbeheerders moeten herkenbaar zijn door herkenbare kleding. Tijdens hun dienst mogen zij geen alcoholhoudende drank nuttigen. U moet de inzet van sfeerbeheerders vastleggen in het evenementplan of draaiboek (werkwijze, namen, telefoonnummers, instructie, voorwaarden).