Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
- bestuurderskaart;
- passagierskaart.
Daarnaast is er een gehandicaptenparkeerkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van de bewoners.
Bestuurderskaart
U kunt de bestuurderskaart aanvragen als u ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met hulpmiddelen als een stok, krukken of rollator.
Op de bestuurderskaart staat een hoofdletter B.
De bestuurderskaart is persoonsgebonden. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben om de kaart aan te kunnen vragen. Er komt geen kenteken van uw voertuig op de kaart te staan. U moet wel een geldig rijbewijs hebben.
Passagierskaart
Heeft u een handicap en kunt u zelf niet rijden? Dan kunt u een passagierskaart aanvragen. Met deze kaart kan uw chauffeur onder meer op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. De kaart is persoonsgebonden. Er komt geen kenteken van een voertuig op de kaart te staan.
Op de passagierskaart staat een hoofdletter P. U kunt deze aanvragen als u ten minste een half jaar met hulpmiddelen, zoals een een stok, krukken of rollator, niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen én de hulp van de bestuurder continu nodig heeft bij vervoer van deur tot deur.
Bestuurderskaart en parkeerkaart voor passagiers aanvragen
U kunt een gecombineerde bestuurderskaart en passagierskaart aanvragen als:
- u blijvend van een rolstoel gebruik maakt en/of;
- u andere aantoonbare ernstige lichamelijke beperkingen heeft waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig heeft en/of;
- u continue afhankelijk bent van de bestuurder
Een instellingskaart
Het bestuur van een instelling waar gehandicapten verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiervoor is geen medisch onderzoek nodig. Hoeveel kaarten het bestuur kan aanvragen, hangt af van het aantal bewoners van de instelling en van het aantal voertuigen dat de instelling gebruikt om de bewoners te vervoeren.
Op een gehandicaptenparkeerkaart voor een instelling staan:
- een hoofdletter I;
- de naam van de instelling;
- de naam van de directeur;
- de handtekening van de directeur.
Medisch onderzoek bij aanvraag gehandicaptenparkeerkaart
Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts van Argonaut of u aan deze voorwaarden voldoet. Dat hoeft niet als de gemeente over gegevens beschikt waaruit blijkt dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Dit kan bijvoorbeeld een keuringsrapport zijn waarin staat dat de handicap chronisch of onomkeerbaar is. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.
Geldigheid gehandicaptenparkeerkaart
Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Komt u korter dan 5 jaar voor de kaart in aanmerking? Dan is de kaart ook korter geldig.
Gehandicaptenparkeerkaart vernieuwen
Voor vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart kunt u terecht bij uw gemeente. Als het duidelijk is dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet, is een nieuwe medische keuring niet nodig. Dat is wel nodig als uw medische situatie mogelijk is veranderd.
Hoe vraag ik een gehandicaptenparkeerkaart aan?
U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden. De kaart die u in Nederland krijgt, is een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Hij is onder andere geldig in alle landen van de Europese Unie.
Afspraak maken
Maak digitaal via Afspraak | Schiedam of telefonisch via 14010 een afspraak voor de aanvraag, verlenging of duplicaat van de gehandicaptenparkeerkaart.
De gemeente stuurt uw aanvraag die u op afspraak aan de balie doet door naar Argonaut. U moet daarna binnen 2 weken de keuringskosten aan Argonaut betalen. U ontvangt hiervoor een e-mail van Argonaut. Na de betaling ontvangt u van Argonaut een schriftelijke uitnodiging voor een geneeskundig onderzoek. De keuringsarts van Argonaut beoordeelt of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart. Als dit het geval is, wordt de gehandicaptenparkeerkaart via het Klant Contact Centrum van de gemeente Schiedam naar u toegestuurd.
Kosten
- € 29,05 voor een aanvraag, verlenging of duplicaat
- € 153,35 voor de medische keuring
- € 172,50 per keer opvragen medisch informatie*
- € 241,50 uurtarief bezwaar en beroep/second opinion**
Let op: de kosten voor de aanvraag, verlenging of duplicaat van de gehandicaptenparkeerkaart moeten bij de afspraak worden betaald. Wanneer de keuring negatief uitvalt, ontvangt u geen geld terug.
* Het opvragen van medisch informatie brengt aparte kosten met zich mee, deze worden volledig door de gemeente aan u doorbelast.
** Indien het college van burgemeester en wethouders tijdens een bezwaar en/of beroepsprocedure opmerkt dat een herkeuring gedaan moet worden (in samenspraak met u), zullen de kosten van de second opinion door de gemeente aan u worden doorbelast als het besluit negatief is.
Meenemen naar de afspraak
- Geldig identiteitsbewijs
- Geldig rijbewijs (bij aanvraag bestuurderskaart)
- 1 kleurenpasfoto die niet ouder is dan zes maanden
- Bankpas om mee te betalen
Waar parkeren
- Waar mag ik met een gehandicaptenparkeerkaart parkeren? | Rijksoverheid.nl
- In Schiedam mag u met de kaart ook gratis gebruik maken van parkeerplaatsen in ‘betaald parkeren gebieden’. In parkeergarages moet wél betaald worden
- In de meeste Europese landen (In welke landen is de gehandicaptenparkeerkaart geldig? | Rijksoverheid.nl)