Aanpak om de toegankelijkheid van onze website te verbeteren

Wij hebben de volgende maatregelen genomen: 

  • Controle vóór publicatie: onze webredactie toetst alle teksten en andere onderdelen op toegankelijkheid. 

  • Training webredactie: onze webredacteuren hebben een training en uitleg over toegankelijkheid gevolgd. Bovendien kunnen ze de toegankelijkheid van pdf-bestanden controleren en corrigeren door gebruik te maken van Adobe Acrobat Pro.  

  • Collega's buiten de webredactie zijn via verschillende bijeenkomsten gedurende 2018 en 2019 geïnformeerd en bijgepraat over digitale toegankelijkheid, zodat zij toegankelijke content aanleveren bij de webredactie. Ook in de jaren daarna blijven we de organisatie bijpraten en informeren over digitale toegankelijkheid.  

  • Leveranciers zijn officieel aangeschreven en geïnformeerd over de verplichte digitale toegankelijkheidseisen en dat zij per 2020 producten en diensten opleveren die voldoen aan deze eisen en bestaande geleverde producten aanpassen om aan de eisen te voldoen.  

  • Onderzoek: experts van buiten controleren onze website. De gevonden problemen lossen wij vervolgens op.

  • Steekproefsgewijs de webpagina's en andere websites waar wij als gemeente verantwoordelijk voor zijn testen op toegankelijkheid.