Omgaan met verleidingen

  • Sexting Education

Tijdens de les Sexting Education leren de leerlingen het verschil tussen sexting en ongewenste sexting. Door dit onderscheid duidelijk te maken willen we victim blaming tegengaan en jongeren leren dat het ongevraagd doorsturen van naaktfoto’s en filmpjes niet oké en zelfs strafbaar is. Het doel van de voorlichting is om jongeren te stimuleren weloverwogen keuzes te maken over hun online gedrag, door hen bewust te maken van de mogelijke gevolgen. Dit geldt voor potentiële slachtoffers en daders van ongewenste sexting, maar ook voor ‘toekijkers’. Want wat doe je als je klasgenoot ineens op een naaktfoto staat die breed wordt gedeeld? Hoe kun je dat stoppen en hoe steun je het slachtoffer?

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Weerbaarheid en groepsdruk

  • Geldezels

Criminelen ronselen steeds vaker jongeren om illegaal verkregen geld wit te wassen of illegale geldtransacties uit te voeren. De jongeren dienen hierbij als geldezel. Een geldezel sluist via zijn eigen bankrekening geld door van criminelen en krijgt daar een vergoeding voor. Jongeren worden geronseld met een verhaal dat ze op een makkelijke manier geld kunnen verdienen. Vaak gebeurt dit via sociale media of via contact op schoolpleinen. Een jongere die zich inzet als geldezel, pleegt een strafbaar feit en kan daarom naar Halt worden verwezen. Jongeren hebben niet altijd door wat de gevolgen hiervan zijn. Halt heeft daarom een voorlichting ontwikkeld over geldezels voor het MBO.

In de voorlichting is er aandacht voor de gevolgen van geldezelschap voor de jongere, het slachtoffer en de maatschappij. Jongeren leren risicovolle situaties herkennen met behulp van casussen. Er worden handelingsperspectieven aangereikt zodat jongeren weten hoe zij zich weerbaar kunnen maken voor het worden van een geldezel. Daarnaast leren jongeren wat ze kunnen doen als zij toch als geldezel zijn ingezet. Het is een interactieve les waarbij ruimte is voor input vanuit de groep, onder andere bij het bedenken van tips hoe je kan proberen te voorkomen dat je een geldezel wordt en kunt handelen in moeilijke situaties.

Tijdsindicatie: 1 lesuur

Bij interesse kunt u zich aanmelden via @email

Digitale veiligheid & cybercriminaliteit

  • Weerbaar maken tegen desinformatie

Het leven van jongeren speelt zich steeds meer online af. En daar worden ze steeds vaker blootgesteld aan desinformatie, nepnieuws en polariserende informatie. Om jongeren te helpen om waarheid van leugens te onderscheiden en ze te leren wat de invloed van nepnieuws en desinformatie is dit lesprogramma ontwikkeld.

Na het lesprogramma kunnen leerlingen:

  • Uitleggen hoe hun meningen eenzijdig versterkt kunnen worden door (sociale) mediagebruik en wat hiervan de risico’s zijn.
  • Uitleggen hoe zij bewust en kritisch gebruik kunnen maken van sociale media.
  • Desinformatie en de verschillende mechanismen achter desinformatie herkennen.
  • Uitleggen wat de gevaren van desinformatie zijn.
  • Uitleggen wat hun eigen rol en verantwoordelijkheid is in het tegengaan van de verspreiding van desinformatie.
  • Uitleggen hoe journalisten tot hun keuzes komen en wat de functie is van reguliere media.
  • Uitleggen wat het belang is democratische waarden zoals vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.
  • Op een constructieve manier hun mening over mediaberichtgeving uiten.

Tijdsindicatie: 3 lessen
 
Bij interesse kunt u zich aanmelden via Manal Venhorst 

Radicalisering

  • Radicalisering In de klas:  Oefenen met serious game Botsende Ideeën

Meningen mogen verschillen, zeker in het klaslokaal. Maar wat als die meningen extreem worden, of als leerlingen lijnrecht tegenover elkaar staan? De gemeente Rotterdam heeft de serious game Botsende Ideeën ontwikkeld. Met deze interactieve game leren docenten hoe zij hierover met leerlingen in gesprek kunnen gaan. Toegang tot de serious game krijg je met een vouchercode, die je (kosteloos) kunt aanvragen via @email.