Door betaald parkeren daalt de parkeerdruk en kunt u gemakkelijker een parkeerplek vinden. Dit komt doordat niet iedereen die nu geparkeerd staat een parkeervergunning nodig vindt of ervoor in aanmerking komt. Ook zullen mensen hun eigen parkeerplaatsen beter gebruiken. Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Minder kans op foutparkeren

Met een betere verdeling van parkeerplekken voor vergunninghouders is de kans op foutparkeren kleiner. Foutparkeren, bijvoorbeeld op de stoep of een straathoek, is nu een grote ergernis. Ook kan foutparkeren grote gevolgen hebben als een ambulance of brandweerauto niet kan passeren. Door betaald parkeren zal dat minder vaak voorkomen.

Bedrijfsbussen uit de wijk alleen mogelijk bij betaald parkeren

Bedrijfsbussen staan door hun grootte soms erg in de weg. Als er betaald parkeren wordt ingevoerd, krijgen bedrijfsbussen langer dan 5,25 meter géén parkeervergunning meer voor de woonstraten. Dit betekent dat als er voor betaald parkeren wordt gekozen, dat de gemeente voor bedrijfsbussen tot 6 meter lengte een beveiligd parkeerterrein buiten de woonwijk wil realiseren. Zonder betaald parkeren kan de gemeente niets doen tegen parkeren van deze bedrijfsbussen in de wijk.

Op dit moment mogen bedrijfsbussen langer dan 6 meter en hoger dan 2,40 meter mogen na 19.00 uur niet in de wijk staan. Dat geldt al voor heel Schiedam. Met betaald parkeren geldt dit verbod dus al voor bedrijfsbussen die langer zijn dan 5,25 én bovendien tijdens de venstertijden van betaald parkeren.

Meer parkeerhandhaving

Als er betaald parkeren is, komt er meer parkeerhandhaving. De gemeente kan ook efficiënter handhaven door de inzet van de scanauto, zoals dat nu gaat in wijken waar al betaald parkeren is.

Waterbedeffect

Een gevolg van betaald parkeren kan het waterbedeffect zijn. Er wordt dan uitgeweken naar plaatsen waar parkeren gratis is.