Wanneer u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent (verloren of gestolen), dan is het belangrijk dat u hier  zo snel mogelijk melding van maakt bij de gemeente waarin u staat ingeschreven. Deze melding is nodig om misbruik van het verloren reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

U kunt de melding online doorgeven door in te loggen met uw DigiD of door een afspraak te maken via het Klant Contact Centrum.

Reisdocument teruggevonden

Mocht u na het versturen van de verklaring uw reisdocument toch weer terugvinden, dan dient u het document zo snel mogelijk in te leveren bij de gemeente. Het document is namelijk ongeldig en zal door de gemeente worden vernietigd.

Kosten

Er zijn geen extra kosten verbonden aan de vermissing van een Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart.

Afspraak maken

Als u de vermissing van het reisdocument aan de balie komt doorgeven en u direct een nieuw document wilt aanvragen, dan moet u hier tegelijkertijd een afspraak voor maken.

Voor meer informatie over het aanvragen van een nieuw reisdocument en de bijbehorende kosten kunt u terecht op de pagina's over het Paspoort en de Nederlandse identiteitskaart.