Op donderdagavond 18 januari organiseerden wij de netwerkbijeenkomst CultuurUur+. Met 50 deelnemers stonden we stil bij meer cultuur in de wijken en investeren in jongerencultuur. Ook zetten we een stap naar de vernieuwde cultuurvsie met uitvoeringskader.

Wethouders Frans Hamerslag & Petra Zwang vertellen....

  • De culturele Schijf van Vijf en de Startnotitie Cultuurvisie Schiedam blijven de basis.
  • In de nieuwe cultuurvisie gaan we wel een aantal accenten leggen: 
    • Meer de wijken in.
    • Proberen andere doelgroepen beter te bereiken en inclusiever te worden, waarbij Petra aangeeft: "Straks gaan we de stad in om te luisteren. Dat betekent ook afscheid nemen."
    • Meer verbinding leggen met andere beleidsterreinen.
  • Een belangrijk kader is dat er niet meer geld bij komt voor cultuur, terwijl het wel duurder wordt om cultuur te maken. 

Hartenkreten

  • Kunst is missiewerk

We willen mensen in aanraking laten komen met de ongelofelijke kracht van ons werk. Een cadeautje geven waarvan ze niet wisten dat ze het graag wilden hebben. Dat kost tijd. Let op dat er niet zomaar activiteiten verdwijnen, gooi het kind niet met het badwater weg.

  • Op zoek naar de belevingswereld van ons publiek 

We moeten erachter zien te komen wat de mensen bezighoudt met wie we praten. Hoe ziet hun wereld eruit, waar zitten zij mee, wat zijn hun problemen?

Rode draden

  • Breedtecultuur wordt als de basis gezien voor cultuurbeoefening van Schiedammers. Toegankelijkheid staat voorop, iedere ‘cultuurspeler’, iedere discipline draagt daar een steentje aan bij. Meer inzet op kinderen en jongeren is de sleutel. Door hen nadrukkelijker te bereiken – en hier dus meer onderzoek naar te doen – halen we ook meteen andere doelgroepen binnen. En maken we het aanbod toegankelijker.
  • Vrijwel alle deelnemers willen zelf investeren in jongerencultuur of vinden het belangrijk dat de stad dit doet. Vooral kleine (vrijwilligers)organisaties bepleiten kennisdeling en het vinden van (nieuwe) partners. 
  • In de wijken kan cultuur een goed middel zijn om doelen te bereiken. Zoals het betrekken van verschillende nationaliteiten. Er moeten plekken zijn, ook in de buitenruimte, waar culturele uitingen vanzelfsprekend plaats kunnen vinden: oefenen, repeteren, tentoonstellen, spelen. Het betekent ook in andere netwerken actief zijn.
  • Schiedam heeft een bijzonder cultureel klimaat en een rijk verenigingsleven. Door meer verbinding met elkaar versterken we het culturele aanbod en kunnen we onszelf en Schiedam beter profileren. Er is behoefte aan een platform om te delen, meer zichtbaarheid en promotie.
  • De gemeente is een belangrijke facilitator van cultuur in de stad. Er zijn meer fysieke plekken nodig voor cultuurbeleving en -beoefening, betaalbaar en toegankelijk, om de stad leefbaar en aantrekkelijk te maken en te houden. Het toepassen van maatwerk bij subsidie- en vergunningaanvragen kan helpen om nieuwe culturele initiatieven te laten ontstaan en (verder) te laten groeien. Cultuurspelers hebben baat bij kennisuitwisseling op het gebied van o.a. promotie, doelgroepenbereik, subsidiemogelijkheden. 

Lees hier meer over het vervolg van deze inspiratieavond.

\