Al sinds de jaren 50 van de vorige eeuw zijn de haven en de stad met elkaar verbonden. Wilton Fijenoord was in deze periode de grootste werkgever van Schiedam. Aan het einde van de dag stroomde de havenmedewerkers in werkkleding naar de woonwijk "De Gorzen". En ook nu is de haven nog altijd een stukje van Schiedam om trots op te zijn.

Veel Schiedammers kennen wel iemand in hun omgeving die ooit bij Wilton Fijenoord heeft gewerkt. En ook nu nog zijn er nog steeds mannen en vrouwen die in hun werkkleding richting De Gorzen fietsen. Tegelijkertijd zijn deze nieuwe (haven)bedrijven vaak internationaal actief. En hebben ze werknemers van over de hele wereld in dienst.

Schiedam en de energietransitie

Om aan de huidige duurzaamheidsdoelen te kunnen voldoen, is wind op zee een belangrijk onderdeel. De bedrijven Huisman en GustoMSC ontwerpen kranen en werkeilanden om windmolens op zee te plaatsen. 75% van de windmolens die op de Noordzee zijn geplaatst, zijn met behulp van Schiedamse machines ontworpen. Ook in Japan, Taiwan en in de Verenigde Staten staan werkeilanden en windmolens die in Schiedam zijn ontworpen. De elektriciteit van deze windmolenparken wordt met behulp van energiekabels richting de havens geleid. Het in Schiedam gevestigde bedrijf HSM Offshore maakt enorme transformatoren voor op zee. Deze koppeling van ontwerpen en produceren, maakt dat de Schiedamse havens een belangrijke schakel zijn in de wereldwijde energietransitie.

Vergroening van de scheepvaart

Een tweede onderdeel van het bedrijfsleven binnen het havengebied, heeft te maken met vergroening en duurzaamheid. Bedrijven als Damen Shiprepair en Wärtsilä installeren groene technologie op schepen. Het minder bekende ingenieursbureau KH Engineering houdt zich bezig met de verduurzaming van het havengebied.

Defensie

Een derde bedrijfstak is het bouwen van schepen voor Defensie. De Schiedamse haven is al ruim 100 jaar een belangrijke speler binnen deze industrie. Zo zijn de eerste mijnenleggers, gebouwd door de Schiedamse scheepswerf Gusto, al in 1922 afgeleverd. Bekende schepen als Zr. Ms. De Ruyter en Zr.Ms. Karel Doorman zijn gebouwd in Schiedam. En ook in de afgelopen decennia is Schiedam nog altijd betrokken bij het ontwerpen en bouwen van (grootschalige) schepen. Bedrijven als Damen Naval en KH Engineering leveren een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse defensie-industrie.

Trots op onze haven

Met de etalage van SHOP op de Hoogstraat, de haventour voor schoolkinderen en de bouw van het Getijdenpark aan de Wilhelminahaven besteden we veel aandacht aan ons havengebied. Als gemeente vinden we het belangrijk om de havens en de binnenstad met elkaar te verbinden. De concentratie van het maritiem grootbedrijf, met de vestiging van verschillende maak- en kennisbedrijven, is uniek in Nederland. Maar ook binnen Europa en de rest van de wereld komt dit zelden voor. Iets om trots op te zijn!