Hier vindt u een aantal voorbeelden van cybercriminaliteit waar u mee te maken kunt krijgen. Kijk voor meer informatie en uitleg op veiliginternetten.nl.  

Phising

Bij phising wordt er ‘gevist’ naar inloggegevens. Via e-mail, Whatsapp of sms doen criminelen alsof het bericht afkomstig is van bijvoorbeeld uw bank. U wordt doorgeleid naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om gegevens in te vullen. Met die gegevens kunnen internetcriminelen vervolgens veel geld afhandig maken.  

Malware

Malware verwijst naar ‘malicieuze software’. Deze software heeft een kwaadaardige werking en kan gegevens op uw computer beschadigen of verwijderen. Door het klikken op een bijlage in een e-mail of op een link op een website kan de malware zich door uw computer verspreiden als een virus. 

Ransomware

Ransomware betekent dat uw computer gegijzeld wordt door deze te versleutelen. Tegen betaling kunt u de sleutel krijgen, al blijft dit onzeker. Ransomware komt op uw computer terecht door een bijlage in een e-mail te openen of door op een advertentie te klikken. 

Tikkiefraude

Bij Tikkiefraude probeert een crimineel u op te lichten. Onder het mom van een ‘controle van de bankgegevens’ wordt gevraagd om een klein bedrag van bijvoorbeeld één cent over te maken via de app Tikkie. In werkelijkheid leidt de oplichter u naar een nepwebsite van Tikkie en probeert zo aan uw bank- en inloggegevens te komen. Door op de link naar de nepwebsite te klikken, geeft u de oplichter de mogelijkheid om op afstand mee te kijken naar uw handeling. Onthoud daarom: eerst checken dan klikken

QR-code fraude

Door het scannen van een QR-code kunnen criminelen toegang tot uw bankrekening krijgen. Vaak wordt eerst een babbeltruc gebruikt om u over te halen om een QR-code te scannen. De babbeltruc is vaak een logisch en verklaarbaar verhaal die u overhaalt om de QR-code te scannen, zoals de kans op het winnen van een mooie prijs. 

Spoofing

Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’. Bij deze vorm wordt een trucje gebruikt om een identiteit aan te nemen van iemand die u vertrouwt. Zo wordt bijvoorbeeld het telefoonnummer van de bank gemanipuleerd, waardoor het lijkt alsof u daadwerkelijk door de bank gebeld wordt. De oplichter aan de telefoon vertelt u dat er iets mis is met uw betaalrekening en vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan naar privé- of inloggegevens gevraagd worden. 

Let op!

Onthoud dat banken nooit via de telefoon of SMS vragen om geld over te maken naar een andere rekening of om persoonlijke gegevens vragen. Ook vragen banken u niet om directe toegang tot uw computer te krijgen. Wordt u toch gebeld maar vertrouwd u het niet helemaal? Hang dan op, zoek het juiste telefoonnummer op en bel zelf terug. Doorloop het keuzemenu tot u een medewerker aan de lijn krijgt en doe navraag.